Arama Alanlarının Tasarımı

İlke

Arama alanları kullanıcıların hızlı ve kolay arama yapabilmesini sağlayacak şekilde tasarlanmalıdır.

Açıklama

Yoğun içerikli internet sitelerinde arama kutusu en fazla kullanılan bileşenlerden birisi konumundadır. Eğer internet sitelerinin içerikleri iyi organize edilmemiş ise kullanıcıların arama özelliğini kullanması kaçınılmaz olmaktadır. Bu gibi durumlarda arama kutularının tasarımları internet sitesinin kullanılabilirlik algısında çok önemli bir rol oynamaktadır.

Yönergeler

  • Arama özelliğinin klavye kısa yol ve temel tuşları ile de kullanılabilmesi gerekmektedir.
  • Arama alanı kullanıcıların kolaylıkla tanıyabileceği, erişebileceği ve etkileşime girebileceği şekilde tasarlanmalıdır.
  • Arama alanı sayfanın sağ üst bölümüne yerleştirilmelidir. Araştırmalarda kullanıcıların arama alanını en fazla sayfanın sağ üst bölümünde bulmayı beklediklerini ortaya koymuştur.
  • Arama alanının boyu çok kısa veya yazı karakteri çok küçük olmamalı, bu alana yazılan sorgular rahatlıkla okunabilmelidir. Tercihen 20 karakter uzunluğundaki metinleri gösterebilmelidir.
  • Sorgulama / arama düğmesi kullanıcıların fare imlecini üzerine getirmekte zorlanacağı kadar küçük olmamalıdır.
  • Arama alanının tasarımında aşırıya kaçılmamalı, kullanıcıların rahatlıkla tanıyabileceği sade bir tasarım tercih edilmelidir.
  • Arama düğmesinin metni “Ara”, “Bul” gibi kullanıcıların bu alanı tanımasını kolaylaştıran ifadelerden seçilmeli; “Git”, “Gönder” gibi genel ifadelerden kaçınılmalıdır.
  • Sade tasarlanmış bir büyüteç ikonu arama alanlarında kullanılmalıdır. Büyüteç ikonu kullanıcıların arama alanını tanımasında ve kolaylıkla bulmasında etkili olmaktadır.
  • Teknik olanak elverdiği ölçüde akıllı arama (auto-suggestion) yapılmalı, kısmi veri girişi anından itibaren sorgulama yapılmalıdır.

Referanslar

  • ISO 9241-151 / 8.5.2.8 – Search field size
  • ISO 9241-151 / 8.5.2.9 – Shortcut to search function

Faydalı Kaynaklar